Návrh vyhlášky - pohyb psů na veřejném prostranství na území hlavního města Prahy

26.8.

Všem kynologům!

Magistrát hlavního města Prahy připravil a vyvěsil k připomínkovému řízení návrh vyhlášky o stanovení pravidel pro pohyb psů na veřejném prostranství na území hlavního města Prahy.

Obrázek o její kvalitě si každý jistě po přečtení učiní sám.

Největším nebezpečím tohoto materiálu je skutečnost, že pokud by Praha jako hlavní město vyhlášku přijala, stala by se vyhláška vzorem pro ostatní města a obce.
(namířeno jen proti slušným kynologům, kteří o svého psího kamaráda pečují a mají na mysli i jeho pohodu v souladu se zákonem na ochranu zvířat proti týrání)

Proto prosím hlasujte a piště své názory.


Zajímavé připomínky občanského sdružení Strana psa
od: Vladimír Helmhacker | 06.08.2015 1456 | seznam podpisů |

Připomínky občanského sdružení Strana psa k návrhu obecně závazné vyhlášky „O stanovení pravidel pro pohyb psů na veřejném prostranství na území hlavního města Prahy": 1) Odpovědnost držitelů psů je dostatečně zakotvena v předpisech vyšší právní síly (z.č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, z.č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, z.č. 246/1992 Sb., zákon na ochranu zvířat proti týrání, z.č. 166/1999 Sb., zákon o veterinární péči) a není třeba vydávat vyhlášky, které jsou svou účinností podřazeny výše uvedeným zákonům. 2) Návrh vyhlášky není v plném znění, neboť postrádá pro posouzení věci zcela zásadní přílohy. Pokud se není možné seznámit s přílohami a posoudit, zda vyhláška respektuje zákon na ochranu zvířat proti týrání a zákon o veterinární péči, nemůže být dále postoupena k připomínkovému řízení. 3) Záměr vymezit vyhláškou také území s úplným zákazem vstupu psů nemá oporu v ust. § 24 odst. 2 z.č. 246/1992 Sb. ve spojení s ust. § 44 odst. 3 písm. d) z.č. 131/2000 Sb. Ve smyslu cit. ust. § 24 odst. 2 z.č. 246/1992 Sb., je obec oprávněna upravit pouze pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství, nikoliv však zcela zakázat přístup psů na veřejné prostranství, s výjimkou zcela výjimečných situací, kdy by vzhledem ke specifickým místním podmínkám mohlo dojít k narušení veřejného pořádku. Za takovou specifickou situaci však dle ustálené judikatury soudů ČR včetně výkladového stanoviska odboru dozoru a kontroly veřejné správy MV ČR rozhodně nelze považovat prostory běžné veřejné zeleně. Tento sporný záměr zpracovatele návrhu vyhlášky je vedle shora uvedených aspektů také v rozporu se základními občanskými právy a svobodami a lze jej tedy považovat za nedovolený zásah do ústavně garantovaných základních práv a svobod občana daných zejména Čl. 1, Čl. 3 odst. 1 a Čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, vyhlášené usnesením předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., neboť v důsledku tohoto opatření by došlo k diskriminaci a založení nerovného postavení mezi jednotlivými občany a zpochybnění práva svobody pohybu, jako jednoho z primárních ústavních občanských práv. 4) V návrhu vyhlášky nejsou dostatečně a konkrétně zakotveny zadávací - vymezující podmínky platné pro celé území hl.m.Prahy, které by zavazovaly městské části postupovat jednotně při vymezování ploch pro pohyb psů. Dle ustanovení § 24 odst. 2, zákona na ochranu zvířat proti týrání, může obec obecně závaznou vyhláškou upravit pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství a vymezit prostory pro volné pobíhání psů a to prostory o velikosti odpovídající počtu chovaných psů, v přiměřené docházkové vzdálenosti a kvalitě. Svým účelem však musí plochy odpovídat zvláštní právní úpravě z.č. 246/1992 Sb. zákon na ochranu zvířat proti týrání. Dle ust. § 4 odst. 1 písm. c) bod 3. se za týrání považuje z jiných než zdravotních důvodů omezovat bez nutnosti svobodu pohybu nutnou pro zvíře určitého druhu, pokud by omezování způsobilo utrpení zvířete. Rovněž tak cit. právní předpis ve smyslu ust. § 4 odst. 1 písm. k) zakazuje chovat zvířata v nevhodných podmínkách nebo tak, aby si sama nebo vzájemně způsobovala utrpení. Dále dle z.č. 166/1999 Sb. zákon o veterinární péči, ust. § 4 odst. 1 písm. a) je pak uložena zákonná povinnost chovat zvířata způsobem, v prostředí a podmínkách, které vyžadují jejich biologické potřeby, fyziologické funkce a zdravotní stav a předcházet poškození jejich zdraví. Pokud obec tuto povinnost řádně nesplní a nezajistí nezbytné prostory pro volný pohyb psů, dostává se do přímé kolize s výše uvedenými zákony, které jsou nadřazeny jakékoliv místní vyhlášce, neboť takové jednání zcela evidentně naplňuje podstatu zakázaného týrání zvířat. 5) Před vydáním návrhu vyhlášky nedošlo k veřejné diskusi na dané téma s kynologickou a laickou veřejností ani se spolky na ochranu zvířat. Podle platných pravidel pro přípravu návrhů obecně závazných vyhlášek a nařízení hlavního města Prahy (schválena usnesením Rady hl. m. Prahy č. 102 ze dne 31.1.2012) tyto organizace sice nejsou povinnými účastníky připomínkového řízení (čl. 2 a 3), avšak jedná se o organizace, které z věcného hlediska a dopadů navrhované vyhlášky představují významné cílové skupiny. V kombinaci s opatřením, že pro vypořádání a připomínek z veřejné diskuse a další projednávání je uplatněno kritérium souhlasu nejméně 1000 osob (čl. 5), považujeme takovýto postup za hrubé podcenění řádné veřejné diskuse. 6) Návrh vyhlášky přináší zásadní a kontraproduktivní změny z hlediska možnosti přirozeného volného pohybu psů mimo vodítko, a to i v nočních hodinách a mimo dosud regulované plochy veřejné zeleně. Její striktní dodržování pod hrozbou sankcí může přinést změny zdravotního stavu a chování psů včetně zvýšení agresivity. To může dále vést k nedodržování vyhlášky, nesystémovému jednání městských strážníků, snížení respektu k vyhláškám a legislativě obecně a snížení důvěryhodnosti politické reprezentace, která takovouto vyhlášku přijala.

 

»zpět do archivu novinek

[Přeskočit navigaci]

Zasílání novinek

Krmivo Brit pes přítel člověka HST abrus

© Všechna práva vyhrazena Český kynologický svaz - sportovní kynologie

Tvorba webových stránek